Diputación de Valencia

En Valencià

La Diputació presenta una campanya de promoció lingüística sobre pirotècnia

La Unitat de Normalització Lingüística (UNL) de la Diputació de València i el Museu Valencià d’Etnologia (Muvaet) han presentat hui, en el Centre Cultural La Beneficència, una nova campanya de promoció lingüística sobre vocabulari del món de la pirotècnia.

Captura de pantalla 2016-02-25 a las 6.20.45

Un total de tres cartells arrepleguen el lèxic més característic dels artificis pirotècnics, els espectacles pirotècnics i les manifestacions festives.

Els cartells s’han fet amb l’assessorament de l’associació CRE-València, especialistes en la cultura i la tècnica de la pirotècnia valenciana. Quant al disseny, ha sigut obra de Salva Sastre, alumne de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València, amb la qual la UNL té un conveni de col·laboració.Així mateix, Josep Lluís Marin, de l’Associació d’Estudis Fallers, ha sigut l’encarregat de fer la primera selecció de termes sobre la base d’una sèrie d’elements pirotècnics.

L’acte ha comptat amb la intervenció del diputat de Cultura, Xavier Rius, la cap de la UNL, Inmaculada Cerdà, i el representant de CRE-València, Joan Lluís Rodrigo.El diputat de Cultura, Xavier Rius, ha dit en la seua intervenció en la presentació del vocabulari sobre pirotècnia i manifestacions festives en el Centre Cultural La Beneficència que “la llengua és part fonamental en les festes del poble valencià i a través de les falles s’aconsegueix arribar a cada racó de la nostra terra, parlant de les mateixes coses en la mateixa llengua.”

“L’idioma és l’eix vertebrador de la idiosincràsia d’un poble i per açò volem seguir recolzant treballs com el qual avui fa públic la Unitat de Normalització Lingüística”, ha assenyalat Rius.Inmaculada Cerdà, Cap de la Unitat de Normalització Lingüística, ha agraït a el “Museu d’Etnologia, companys en la tasca de recuperació de la nostra essència com a poble, en la recuperació dels costums i de les festes i de les paraules amb que es construeix la festa”.

Cerdà ha dit que “és molt difícil representar en només dues dimensions, i en 50 x 70 cm, elements i sensacions que aconsegueixen els cinc sentits, des del gusanillo en el budell, l’olor de la pólvora, el tremolor dels peus, les xiuletades i els trons, moltes coses per a només un cartell.

En resum, que ens han fet falta tres i ens hem quedat curts”.Entre els assistents a la presentació de la nova campanya de promoció lingüística, han estat la Fallera Major de València, Alicia Moreno, el regidor de Cultura Festiva de l’Ajuntament de València, Pere Fuset, i el director general de Comerç, Ignasi Costa.Després de finalitzar l’acte, el CRE-València ha fet una demostració de “focs antics” (passejà, ball de dimonis i cordà), en col·laboració amb la comissió de la Falla Corona.

Etiquetado como:

Comparte este artículo

Comenta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

*

Notícies d’última hora
    Amigó reafirma el compromís del Govern de la Diputació amb la promoció de la cultura en els pobles
La diputació en Twitter
La diputació en Flickr
Buscar
Subscriu-te per email
Subscriu-te al RSS
La diputació en Facebook
Seguix-nos en Twitter
Follow me on Google+
Slider de categoría
  • La Diputació aprova 51 projectes del pla d’inversions en l’Hoya de Buñol per 1,6 milions
  • La nova Diputació fomenta trenta-sis llocs de treball als Serrans amb 1,03 milions del Pla d’Inversions Sostenibles
  • Jorge Rodríguez anuncia un nou pla d’inversió local de 72 milions en 2015
  • Alfonso Rus presenta los nuevos planes provinciales
  • La Diputación de Valencia destina 3 millones al Valle de Ayora dentro del Plan 2014-2015
La diputació en imatges
  • Els alcaldes aproven la Diputació amb notable, però demanen més claredat en els serveis i els criteris de repartiment de les ajudes
  • La Diputació presenta una campanya de promoció lingüística sobre pirotècnia
  • La Institució Alfons el Magnànim es converteix en Centre Valencià d’Estudis i Investigació
  • La Diputació estudia desbloquejar la Ruta dels Ibers i convertir-la en reclam turístic
  • Jorge Rodríguez a Quatretonda: “El pla d’Inversions Financerament Sostenibles és l’equivalent a quatre o cinc PPOS”
  • El MuVIM obri una nova etapa amb una exposició d’art republicà
  • La Diputació llança el primer Pla Estratègic de Govern Obert
  • La segona edició de la 10K femenina pretén superar les 3.000 inscripcions
  • La província de València aposta per l’emprendiment i la innovació local, de la mà de Startup Europe Week
  • Nueva temporada de victorias para el club de judo patrocinado por la Diputación de Valencia
  • Jorge Rodríguez reclama un pacte d’estat contra la violència de gènere
  • València Turisme patrocina la Volta Ciclista a la Comunitat Valenciana
  • La Diputació aprova 537.500 euros per a cinc programes de Benestar Social
  • Prop de 200 entitats locals reben assistència tècnica dels col·legis professionals amb subvencions de la Diputació
  • Rius presenta la nova programació de l’Àrea de Cultura i anuncia un pla de difusió per Europa de les bandes de música